Digitale toegankelijkheid (A11Y)

Door

A11Y is de meest ontoegankelijke afkorting voor Accessibility (A dan 11 karakters en dan Y), aangezien de 11 letters tussen A en Y alles kan zijn, en dus ook niet persé accessibility hoeft te betekenen.

Maar zonder dollen... A11Y is dus een afkorting voor accessibility. In het A11Y geval eigenlijk altijd digitale toegankelijkheid. Dit betekend dat een app, website of andere digitale uiting (zo veel mogelijk) toegankelijk moet zijn voor de bezoeker of gebruiker. Opzich kan iedere opdracht een andere doelgroep hebben, maar de basis van A11Y richtlijnen richten zich vooral op fysiek en mentaal beperkte gebruikers.

Waarom moet mijn website toegankelijk zijn?

In mijn ogen moet iedere website zo toegankelijk mogelijk zijn.

"Hoe minder toegankelijk, hoe meer je van je potentiële doelgroep buitenspel zet."

Ik leg het uit met een voorbeeld uit de fysieke wereld. Henk heeft een bakkerij en heeft een trapje voor de ingang. Hierdoor loopt hij alle potentiële klanten in een rolstoel sowieso al mis. Om deze mensen toch als klant te mogen ontvangen zorgt Henk er voor dat hij naast het trapje een kleine helling realiseert. Voortaan kunnen ook mensen in een rolstoel brood bij hem komen kopen. Een prettige bijkomstigheid -die hij overigens zelf niet merkt- is, dat naast de rolstoel gebruikers ook kinderen, zwangeren, en mensen met spierpijn blij zijn met zijn nieuwe helling! Wat dus betekent dat het trapje voor een veel bredere doelgroep een aangename toevoeging is.

Onthoud dus bij toegankelijkheid de regel: Maak alles makkelijker!

Hoe ver je hierin gaat, is natuurlijk heel erg afhankelijk van de website, doelgroep en eventueel vergaarde statistieken uit het verleden. Eigenlijk is het beschikbaar maken van een website op diverse browsers of schermformaten ook al een onderdeel van toegankelijkheid.

Stel, je maakt een website met de nieuwste technieken en een waanzinnig mooi design. Maar door bepaalde design- en technische keuzes kan het zomaar zijn dat bepaalde browsers of schermformaten buitenspel gezet worden, of de website niet meer optimaal wordt weergeven. Als jouw doelgroep vooral bestaat uit mensen die juist gebruik maken van deze browsers of schermformaten, zorg je ervoor dat het grootste deel van jouw bezoekers de website niet, of niet goed kan zien en ervaren. Dat zou toch zonde zijn!

Daarom is het ook altijd belangrijk eerst te inventariseren wie er tot je doelgroep behoort en eventueel welke browsers deze groep gebruikt (in percentages). Daarna kun je met betrekking tot design en techniek de juiste keuzes maken op basis van de eerder vergaarde inzichten.

Wanneer moet ik dieper ingaan op toegankelijkheid?

Er zijn ook voorbeelden wanneer je toch echt meer moet doen dan ervoor zorgen dat de website het goed doet op diverse browsers. Vaak hangt dit samen met een doelgroep die enigszins beperkt word in het gebruik van websites of apps. Een aantal voorbeelden:

  • Als je kleurenblind bent en een website wil bekijken, dan moet de tekst en achtergrond over een minimaal contrast beschikken.
  • Als je overgevoelig bent voor beweging, dan mag de app of website niet, of zo min mogelijk beweging bevatten.
  • Als je niet met de muis kunt navigeren, dan moet dat op een andere manier wél mogelijk zijn (bijvoorbeeld via het toetsenbord of audio).

Vooruit, nog één concrete toepassing

Stel, je bent een opticien. Dan bestaat je publiek voornamelijk uit visueel beperkte mensen. Zorg er tijdens de design fase van een website of app dan voor dat bijvoorbeeld het contrast altijd goed is. En maak de juiste design keuzes door diverse soorten kleurenblindheid mee te nemen. En tot slot: zorg er voor dat teksten groot genoeg zijn en makkelijk leesbaar.

Wil je meer weten over de toegankelijkheid van jouw website(s), app(s) of andere toepassing(en) en deze eens toetsen? Neem gerust contact met mij op: tom@teaminova.nl.

INOVA gelooft in flexibele marketingcommunicatie. Inzet van één of meerdere specialisten vanuit verschillende disciplines op basis van de vraag die er op dat moment ligt. We werken volgens de unieke INOVA-roadmap aan gestelde doelen. Dat maakt jou en ons onderscheidend. Want hey… we are you.