Business Innovatie Team Limburg (BITL)
Door Gijs HendriksIn 2018 is het Business Innovatie Team Limburg (BITL) opgericht door de Rabobank. Het doel is om ondernemers in Limburg te helpen groeien door innovatie en vernieuwing te stimuleren. Een team van Business Development Managers acteert ieder binnen een maatschappelijk thema. Met hun kennis en kritische out the box houding stimuleren en helpen zij de Limburgse ondernemers. Samen worden de groeimogelijkheden in kaart gebracht waarmee een eerste stap wordt gezet naar duurzame groei.
Website voor BITL
Bij INOVA kregen wij de vraag om de eerste website voor BITL neer te zetten gebaseerd op een reeds ontwikkelde huisstijl. Voor BITL is het belangrijk dat hun vier pijlers; Uitdagen, Coachen, Verbinden en Financiële oplossingen duidelijk naar voren komen op de website. Daarnaast moet de website de activiteiten onder de aandacht brengen waarmee zij ondernemers inspireren, verbinden en helpen om duurzame groei te realiseren in samenwerking met LIOF, Rabobank en Brightlands. Om de bijdragen van deze samenwerkingen te kunnen delen op de website waren en nieuws en projectenpagina vereist.
UI/UX design
De input en wensen vanuit BITL heb ik verwerkt in een UI/UX design. In dit design is rekening gehouden met het innovatieve karakter van BITL. Daarom lag binnen het websiteontwerp een focus op de dynamiek van de website. Dit komt bijvoorbeeld tot uiting op de landingspagina. Hier wordt de bezoeker meegenomen terwijl hij naar beneden scrollt. Door het uitschuiven van de afbeelding komt er meer aandacht voor het menu en de bijbehorende keuzeopties.
Het menu is opgezet in de stijl van een dashboard. Ondertussen dat de bezoeker doorscrollt op de website blijft het menu zichtbaar en komen de modules blogs, activiteiten en nieuws beter tot hun recht. Dit zorgt er ook voor dat de bezoeker snel kan schakelen tussen de menu’s.
Op de homepagina komt ook data visualisatie terug. Door het visualiseren van data wordt het eenvoudiger voor de bezoeker om de informatie te verwerken. Het is wetenschappelijk bewezen dat 70% van de informatie beter wordt geïnterpreteerd en onthouden bij een visuele weergave in tegenstelling tot spreek- of tekstvorm.
Er is gekozen om gebruik te maken van JSON-animaties. Dit zijn vector animaties die rechtstreeks in de browser afspelen zonder dat de gebruiker een plug-in nodig heeft. Voordeel hiervan is dat het gaat om snelle en makkelijk toepasbare bestanden. De bestanden zijn vaak klein (max 500 kb) waardoor de performance van de website niet beïnvloed wordt. De JSON-animaties maken de website dynamisch, laten een verhaal tot leven komen of vormen triggers naar lead generatie.