2021: trends om in de gaten te houden.

Door

Ieder jaar komen er weer nieuwe trends naar voren, ontstaan uit het werk van voorgaande jaren. Allemaal beloven ze een revolutie teweeg te brengen in de gebruikerservaring. Sommige trends inspireren. Waar andere pijn doen aan je ogen. Nieuw wordt oud, en oud wordt soms weer nieuw. Een cyclus die veranderd volgens de veranderende smaak van klanten en de wijze waarop onze perceptie van interactie met alledaagse voorwerpen verandert. Het navigeren door al deze veranderingen, de evolutie van de smaak van gebruikers en opkomende technologieën zal ons UI/UX specialisten weer scherp houden in 2021. In dit artikel gaan we kijken naar de trends voor het komende jaar.

Glassmorphism

Een nieuwe stijl dat steeds populairder gaat worden. Met veel transparantie (matglas effect) en meerlagige objecten die in de ruimte zweven. Daaronder levendige kleuren om  de wazige transparantie nog eens extra te benadrukken. Het feit dat je er doorheen kunt kijken, betekent dat gebruikers  de hiëarchie en diepte van de interface kunnen vaststellen.

Glassmorphism
Glassmorphism

Datavisualisaties en infographics

Door Corona en de daarbij horende onrust is er steeds meer behoefte aan transparante communicatie. Met datavisualisatie kunnen we gegevens duidelijk en gebruiksvriendelijk weergeven. Door gegevens eenvoudiger, interactiever en overzichtelijker weer te geven, zien gebruikers in een oogopslag cruciale informatie. Denk bijvoorbeeld aan de aantallen positieve Coronatesten per dag in een bepaalde regio op de diverse nieuws sites. Ook voor jouw bedrijf kan datavisualisatie een goede ondersteuning zijn om bepaalde gegevens onder de aandacht te brengen. Wij ontwerpen en animeren dit volledig in lijn met de huisstijl van je bedrijf. 

Voice User Interfaces (Spraakbesturing)

Virtuele assistenten en spraakinterfaces zijn duidelijk een van de verschillende opkomende technologieën van de laatste jaren. Ze hebben invloed op de manier waarop gebruikers omgaan met applicaties en informatie zoeken. Google, Apple, Microsoft en Amazon hebben samen met andere bedrijven Voice User Interface (VUI) geïmplementeerd om gebruikers een betere ervaring te bieden. Er is een flinke stijging te zien in het aantal persoonlijke assistent apps. In 2021 zien we dat steeds meer websites en apps zich aanpassen aan een spraakgestuurde zoekopdracht, samen met de traditionele zoekoptie. Voor de grafische user interface zal het betekenen dat ze feedback moet gaan geven op stem commando's al dan niet met audio. Middels prototypes kunnen wij meedenken en uitwerkingen maken hoe VUI ook voor jouw klanten een toegevoegde waarde kan geven aan je app of website.

Voice User Interfaces (VUI)
Voice User Interfaces (VUI)

Kleur, lettertype, en vorm in 2021

Kleur: We zien richting 2021 een trend ontstaan van mint kleuren. Denk bijvoorbeeld aan het mintgroen van de nieuwe huisstijl van omroep "AvroTros". Lekker fris en hip. 

Lettertype: Het meest gebruikte font in 2020 is de Roboto. Een strak en zakelijk lettertype wat de leesbaarheid online ten goede kwam. In 2021 verwachten we letters met meer karakter. Vet-bold in de koptekst en header. Retro koppen die terug doen denken aan de jaren 60, 70 en 80. (Voor wie die jaren meegemaakt hebben tenminste)

Vorm: Helemaal Retro. Terug naar de jaren 50-80. Organische ronde vormen. Die we online volledig tot leven kunnen wekken doormiddel van animatie.

3D in eenvoud

Flat design is op z'n retour. 3D blokken, bollen, cilinders komen eraan. Eenvoudig en basic. Geen hoogwaardige renders met textures en licht inval. Maar  echt eenvoudige 3D alsof het uit de blokkendoos van de speelgoedwinkel komt. Zwevende voorwerpen als Tablets, Laptops, en Smartphones.

3D
3D

AI zal webtoegankelijkheid naar een hoger niveau tillen

Om voorop te blijven lopen zijn bedrijven begonnen met het integreren van toegankelijkheid in hun websites. Verschillende op kunstmatige intelligentie (AI) gebaseerde technologieën worden geïntroduceerd in interfaces. Taalvertaling, automatische ondertiteling, samenvattende informatie, gezichtsherkenning zijn enkele voorbeelden van AI die de kloof tussen mens en machine-interfaces verkleinen. Een ander voorbeeld is natuurlijk Netflix. Waarbij het serie en film overzicht zich aanpast aan het kijk verleden van de gebruiker. Ook voor het design van interfaces zijn diverse AI mogelijkheden denkbaar. 

Gamification voor het stimuleren van nieuwsgierigheid

Gamification wordt gebruikt in apps en websites om de gebruikersbetrokkenheid en de conversieratio's te vergroten. De opwinding en nieuwsgierigheid zorgen ervoor dat gebruikers wat meer tijd op een website doorbrengen, en aandachtig betrokken worden bij een specifieke taak. Voor gamification kunnen we ook gebruik maken van bijvoorbeeld animaties (2D/3D) en augmented reality.

Gamification
Gamification

INOVA gelooft in flexibele marketingcommunicatie. Inzet van één of meerdere specialisten vanuit verschillende disciplines op basis van de vraag die er op dat moment ligt. We werken volgens de unieke INOVA-roadmap aan gestelde doelen. Dat maakt jou en ons onderscheidend. Want hey… we are you.