Website verhuizen? Met deze tips wordt het een SEO succes

Door

Een vraag die veel klanten ons regelmatig stellen is: “Waar moet ik allemaal rekening mee houden wanneer ik mijn website ga verhuizen?" De meeste klanten stellen ons deze vraag, omdat ze overwegen om hun website te verhuizen naar een andere domeinnaam. Vooral bij een rebranding of herpositionering is het noodzakelijk en belangrijk dat er een nieuwe website wordt gelanceerd met een nieuwe domeinnaam. Voor diverse klanten hebben we een rebranding/herpositioneringstraject gedaan zoals voor van Harte kinderopvang, Goejje en Salarispoint.

Door de jaren heen heeft je website een bepaalde SEO waarde opgebouwd. Ook wanneer je zelf niet actief bent met SEO bouw je toch SEO waarde op. Op basis van deze SEO waarde wordt o.a. de ranking van je websitepagina’s in de zoekmachines bepaald. Deze SEO waarde wil je natuurlijk mee verhuizen naar je nieuwe website. Je wilt natuurlijk dat bezoekers vanuit zoekmachines op je website terechtkomen. Alleen een redirect van je oude website naar de nieuwe website is niet voldoende. Er zijn veel zaken waar je rekening mee moet houden. Wanneer je hier niet goed over nadenkt, is dit funest voor je SEO. In deze blog deel ik een aantal belangrijke SEO tips zodat jij van jouw website verhuizing een SEO succes maakt.

1. Stel een redirect schema op

Maak een redirect schema waarin je alle belangrijkste oude URL’s vermeld met daarachter de nieuwe website URL. Ik adviseer om dit redirect schema op te stellen voor alleen de belangrijkste URL’s. Uiteraard kun je ervoor kiezen om iedere URL op je oude website door te verhuizen. Dit is een erg arbeidsintensief proces en bepaal of het de tijdsinvestering waard is: levert het iets op? Je zult je tijd hard nodig hebben om de website verhuizing in goede banen te leiden.

Wat je wel moet doen is een compleet overzicht maken van alle pagina’s die backlinks ontvangen. Deze pagina’s dragen bij aan je SEO rankings en het is belangrijk dat deze pagina’s naar de nieuwe URL gaan verwijzen. Maak daarna het redirect schema compleet met de nieuwe URL. Sommige nieuwe URL’s kun je pas in een later stadium invullen, omdat de nieuwe URL nog niet bekend is. Er zijn verschillende manieren om URL’s van je oude website te achterhalen: Google Analytics, Search Console of via Screaming Frog:

1.1 Google Analytics

Deze belangrijkste URL’s achterhaal je door te kijken in Google Analytics. Selecteer een langere periode zoals een paar jaar en ga vervolgens naar Gedrag >Site Content > Alle pagina’s. Het maximale aantal rijen wat je kunt inzien is 5000. Vervolgens kun je deze lijst exporteren naar Excel.

1.2 Search Console

Bij het onderdeel Dekking in Search Console vind je een overzicht van alle geïndexeerde pagina’s op je website. Ook deze kun je gemakkelijk exporteren naar Excel.

1.3. Screaming Frog

Een andere manier om een overzicht te krijgen van alle URL’s is via Screaming Frog. Deze tool crawlt je website op een soortgelijke manier zoals ook zoekmachines doen. Via het tabblad internal draai je een export van alle pagina’s op je website. Screaming Frog is een erg handige tool die wij regelmatig gebruiken. Zo kun je met deze tool ook in één oogopslag alle title tags en metadescriptions van je website bekijken.

2. Doe een uitgebreide nulmeting

Voordat je een website gaan verhuizen, moet je een uitgebreide nulmeting doen van de oude website. Verzamel hierbij de volgende gegevens:

  • Paginasnelheid
  • Het aantal geïndexeerde pagina’s
  • De belangrijkste pagina’s
  • Het aantal klikken en vertoningen vanuit Google naar de website
  • De gemiddelde positie en de gemiddelde CTR in Google
  • Het aantal bezoekers
  • Het aantal behaalde doelen en conversies
  • Het aantal kanalen en een exacte verdeling hiervan. Hoeveel bezoekers komen bijvoorbeeld via Google op de website binnen?
  • Huidige posities van zoekwoorden en naar welke pagina’s hieraan gekoppeld zijn
  • Andere belangrijke statistieken voor jouw website

  • Het is belangrijk dat je precies weet wat de posities zijn voor de belangrijkste zoekwoorden. Dit meten wij met de tool Semrush. Ook kijken wij met deze tool met welke precieze pagina’s deze posities behaald worden.

    3. Test de nieuwe website

    Wanneer we een nieuwe website maken, zetten we deze op een staging website. Dit is ideaal om de nieuwe website eerst uitgebreid te testen voordat deze live gaat. Voordat de nieuwe website live gaat, moeten een aantal zaken getest worden. Zoals: werken alle interne links? Zijn er 404 foutmeldingen en 500 internal server errors? Check ook of overal de title tags en meta descriptions zijn ingevuld. Ook controleren wij alle canonicals en hreflangs tags goed zijn ingesteld.

    4. Checklist direct na de livegang

    Zodra de nieuwe website live staat, plaatsen we er direct Google Analytics, Google Tag Manager en Search Console op. De nieuwe website moet nog geïndexeerd worden en er zal een daling plaatsvinden in o.a. websiteverkeer, conversies en organische rankings. Om dit te compenseren, adviseren wij om dit op te lossen door te adverteren in Google Ads.

    • Om de indexatie van je nieuwe website verder te versnellen, is het slim om partijen waarmee je samenwerkt te vragen of zij een link willen plaatsen naar je nieuwe website. Pak het redirect schema er nog eens bij en maak een inventarisatie van de belangrijkste backlinks. Benader deze partijen met de vraag of ze hun URL willen wijzigen naar je nieuwe website.
    • Verander ook direct overal je nieuwe URL zoals op alle social media kanalen, e-mailhandtekening, visitekaartjes en op Google My Business.
    • Communiceer naar de buitenwereld dat de nieuwe website live staat zoals aan klanten, partners en leveranciers.
    • Voeg de belangrijkste URL’s van je pagina handmatig toe in Search Console en vraag hiervoor een indexering aan
    • Crawl je nieuwe website volledig. Een handige tool hiervoor is Screaming Frog, hiermee check je of alles goed werkt.
    • Check of er een robots.txt bestand is toegevoegd. Door dit te bekijken, zie je of je nieuwe website door zoekmachinebots mag worden bekeken. Het is ook mogelijk om bepaalde pagina’s uit te sluiten voor zoekmachinebots.
    • Controleer in de code of de no-index tag is verwijderd. Indien er een no-index tag op staat, dan wordt de website niet geïndexeerd in zoekmachines en is deze niet zichtbaar in Google. Een no-index tag is geen succes voor je SEO.
    • Houd de indexatie via Google Search Console goed in de gaten. Bekijk of er foutmeldingen zijn zoals 404 en 500 internal server errors en los deze direct op.
    • Upload je nieuwe sitemap handmatig in Google Search Console
    • Controleer of alle oude URL’s uit het redirect schema naar de nieuwe URL’s worden doorgeleid.

    5. Blijf de nieuwe website monitoren

    Wanneer je een nieuwe website lanceert, duurt het meestal een paar maanden voordat alle pagina’s geïndexeerd worden. Heb dus geduld en houd de indexatie goed in de gaten. Bekijk dezelfde statistieken als bij de nulmeting. Vergelijk deze gegevens van de oude en nieuwe website met elkaar. Komt er bijvoorbeeld voldoende verkeer vanuit de zoekmachines op de nieuwe website binnen? Hoe staat het met de pagina snelheid? Worden de belangrijkste pagina’s geïndexeerd? Wat is de gemiddelde positie in Google van de nieuwe website? Monitor deze statistieken op verschillende momenten zoals na een paar dagen/week/weken/maand/maanden na de livegang. Indien zaken niet goed gaan, pas dit dan direct aan.

    Het is ook belangrijk om de posities van de zoekwoorden te tracken. Dit doen wij met Semrush, hiermee monitoren wij de posities van de belangrijkste zoekwoorden. Op basis hiervan geven wij advies voor het creëren van nieuwe website content.

    Hulp nodig?

    In dit artikel heb ik verteld waarop je moet letten wanneer je je website gaat verhuizen naar een nieuwe domeinnaam. Heb jij hulp nodig bij het verhuizen van jouw website? Of heb je na het lezen van dit artikel vragen? Mail dan naar marly@teaminova.nl of bel naar 085-484 1200. Ik en mijn collega’s helpen jou hier graag bij!

    INOVA gelooft in flexibele marketingcommunicatie. Inzet van één of meerdere specialisten vanuit verschillende disciplines op basis van de vraag die er op dat moment ligt. We werken volgens de unieke INOVA-roadmap aan gestelde doelen. Dat maakt jou en ons onderscheidend. Want hey… we are you.