Wat is helpful content en waarom moet je ChatGPT hier niet voor gebruiken?

Door

Wat is helpful content en waarom moet je ChatGPT hier niet voor gebruiken?

Google heeft de afgelopen jaren diverse grote en kleine updates doorgevoerd waarin Helpful content steeds belangrijker is geworden voor organische zoekresultaten. Ook in de recente Core Update van maart 2024 benadeelt Google Unhelpful content. Maar wat is precies Helpful en Unhelpful content en hoe maak je de juiste content voor jouw website? En welke rol spelen AI en ChatGPT in dit hele verhaal? In deze blog geven we jou ook 4 tips om zelf aan de slag te gaan met het schrijven van helpful content zonder de hulp van ChatGPT.

Wat is helpful content?
Allereerst is belangrijk om te weten wat Google verstaat onder Helpful content. Helpful content is content die relevant is voor mensen en geschreven is voor de eindgebruiker in plaats van voor Google of zoekmachines. Google beloont websites die kwalitatieve, nuttige content publiceren waar de gebruiker echt iets aan heeft. Waar de focus voorheen dus lag op keywords, begint je content nu bij de intentie van je gebruiker. Het gaat om het begrijpen van de gebruiker: wat wil diegene écht vinden in zijn of haar zoekopdracht?

Kun je helpful content schrijven met ChatGPT?

Nee. Je kunt ChatGPT inzetten om content te schrijven, maar niet om helpful content voor jou te schrijven. Als jij een tekst kunt schrijven met ChatGPT, dan kan iedereen dit. Daarmee help je de eindgebruiker dus niet verder vooruit.

Je biedt met jouw website pas echt toegevoegde, waardevolle en relevante content vanuit de kennis, kunde en ervaring van jouw bedrijf. Je wil dat jouw doelgroep klant wordt bij jouw organisatie en dat kan het beste door ze te laten zien wat jij te bieden hebt. Denk daarbij ook aan:
- Concrete praktijkvoorbeelden en ervaringsverhalen
- Eigen onderzoeken
- (Product)vergelijkingen
- Rekentools, etc.


Ook daarom moet je ChatGPT jouw content niet laten schrijven
ChatGPT is een taalmodel dat is getraind door AI. De informatie uit ChatGPT is afkomstig uit verschillende databronnen. De AI-functie kan echter nog niet onderscheiden of deze informatie relevant, goed óf fout is. Daarnaast zijn de databronnen waar (de gratis versie van) ChatGPT zijn informatie vandaan haalt bronnen tot het jaar 2021. Grote kans dus dat deze informatie niet eens meer helemaal up-to-date is.

Welke technieken van AI kun je wel gebruiken?
ChatGPT kun je niet gebruiken als eindresultaat voor je schrijfwerk, maar kun je uiteraard wel gebruiken om sneller te werken. Met behulp van ChatGPT kun je bijvoorbeeld onderwerpsuggesties ontvangen, jouw geschreven tekst laten inkorten of een samenvatting laten maken. Handig voor bijvoorbeeld je metateksten of om inspiratie op te doen.

Benieuwd naar de mogelijkheden tot het inzetten van AI om bedrijfsprocessen te ondersteunen/optimaliseren? Kijk dan naar: workshops AI

Zelf aan de slag? 4 tips om relevante content te schrijven zonder ChatGPT

1. Googelen!
Wat laat Google nu aan de eindgebruiker zien? Je hebt zelf een idee wat belangrijke zoekwoorden voor jouw website zijn en wat voor content daar precies bij past. Maar waar is de gebruiker nu echt naar op zoek? Alleen Google kan je dat vertellen.

2. Kwaliteit boven kwantiteit.
Met de komst van AI is er ook veel content bij gekomen, maar er zijn niet meer gebruikers die de content daadwerkelijk gaan lezen. Het heeft dus weinig toegevoegde waarde om allerlei verschillende teksten of pagina’s te gaan maken over hetzelfde onderwerp. Niet voor Google en niet voor de gebruiker. Combineer belangrijke informatie op één pagina en maak pas verschillende pagina’s als het inhoud van je content voor een ander doel of andere doelgroep is bestemd.

3. Vergeet de gebruikersstatistieken niet
Kom snel tot de kern van jouw boodschap en zorg ervoor dat de bezoeker direct vindt waarvoor hij naar jouw website gekomen is. Ook gebruikersstatistieken zijn namelijk belangrijk voor Google. Als een websitebezoeker niet snel genoeg het antwoord op zijn of haar vraag kan vinden op jouw website, als je tekst of website te ingewikkeld in elkaar zit of als de informatie onduidelijk of niet relevant is, zal een bezoeker jouw website snel weer verlaten.

4. E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness).
Zoekmachines kijken naar EEAT. Laat dus zien waar jouw expertise ligt: waarom ben jíj de specialist in jouw vakgebied? Gebruik hiervoor niet alleen zoekwoordentools en zoekvolumes, maar kijk ook eens intern: met wat voor vragen wordt er contact opgenomen met jullie klantenservice? Door deze informatie te gebruiken in de content op je website sla je twee vliegen in één klap: je ontlast je klantenservice en je biedt waardevolle informatie voor bezoekers.
Met EEAT kijken zoekmachines verder dan alleen de content van je teksten. Ook andere aspecten van jouw website en je online activiteit worden meegenomen, zoals je social media activiteit, het gebruik van eigen afbeeldingen versus stock photo’s, reviews van producten, etc. Benader het begrip ‘content’ dus breder dan alleen tekst.

Lang verhaal kort
Zelf content produceren is en blijft relevant voor Google, mits je ook relevant bent voor de lezer. Ga na waar een gebruiker écht naar op zoek is en laat zien waarom jij toegevoegde waarde kunt bieden.

Hulp nodig bij SEO?

Meer weten over SEO of ben je benieuwd waar SEO-kansen voor jouw website liggen? Neem contact met ons op, wij denken graag met je mee! Plan direct een afspraak in voor kennismaking. De koffie staat klaar!

INOVA gelooft in flexibele marketingcommunicatie. Inzet van één of meerdere specialisten vanuit verschillende disciplines op basis van de vraag die er op dat moment ligt. We werken volgens de unieke INOVA-roadmap aan gestelde doelen. Dat maakt jou en ons onderscheidend. Want hey… we are you.