De ideale klant, ken jij 'm echt?
Door Zoë Vissers - LevelsAls je weet wie jouw ideale klanten zijn en waarom ze voor jouw organisatie kiezen, wordt het stukken eenvoudiger om ze daadwerkelijk te bereiken. Het helpt als je weet voor wie je schrijft, maar nog belangrijker: voor wie niet.
Iedereen als doelgroep
Als jij je richt op iedereen, is de kans groot dat uiteindelijk niemand zich aangesproken voelt. Stel maar eens een communicatieboodschap op waarmee je iedereen bereikt. Een mission impossible. Je gebruikt algemene termen, niemand kan zich identificeren met het verhaal en niemand herkent de essentie. Durf te kiezen. Kiezen is natuurlijk lastig, want je wil het liefst iedereen zo ‘goed’ mogelijk helpen en toch ook liever geen omzet mislopen. Maar geloof me, als je met mensen werkt die energie geven in plaats van energie kosten, levert dat uiteindelijk veel meer op. Werken voor je ‘ideale’ klant is dus essentieel om uiteindelijk verder te komen en meer te bereiken.
Hoe vind ik mijn ideale klant?
Als je weet wie jouw ideale klant is, is het veel eenvoudiger om jouw specifieke verhaal te vertellen. Het is daarom belangrijk zo gericht mogelijk jouw klant te omschrijven. In marketingtermen wordt dit ook wel de ‘buyer persona’ genoemd. Onderstaande vragen helpen je bij het opstellen van een buyer persona voor jouw organisatie:
Begin dicht bij jezelf. Dat werkt altijd.
- Met wie werk je prettig samen en van welke klanten krijg jij energie?
- Waarom geven zij je energie?
- Omschrijf deze personen op basis van de volgende kenmerken: locatie, interesses, beroep of functie, gedrag.
- Waar lopen zij tegen aan?
- Waarvoor hebben zij jou nodig?
Bekijk wat de overeenkomsten zijn van deze personen en maak er een profiel van.
Kiezen en gekozen worden
Ideale klanten kiezen niet automatisch voor jou. Je moet dus duidelijk kiezen in je communicatie. Juist als je wil groeien als organisatie moet je keuzes maken, zodat klanten ook specifiek voor jou gaan kiezen. Heb je jouw ideale klant helder, dan is het tijd om je klant daadwerkelijk te gaan bereiken door de juiste boodschap te creëren en te raken. Doordat je jouw dienstverlening afstemt op de ideale klant ga je zien dat je meer ‘ideale klanten’ gaat krijgen. Hoe gerichter/duidelijker? jouw keuze, hoe specifieker een klant ook voor jou kiest.
Heb jij jouw ideale klant helder? Ik kom graag met je in contact, zodat ik je meer over dit onderwerp kan vertellen en we samen een profiel (buyer persona) op kunnen stellen voor jouw ideale klant. Zinvol? Ja! Ik denk graag met je mee. Stuur me een bericht via 'stel je vraag' bovenaan dit artikel of mail naar: zoe@teaminova.nl