Case: we are Botany
Door Zoë Vissers - LevelsDe Botany Group is een research groep in de professionele agrarische sector en partner voor bedrijven in de agrochemie, agrotechniek, veredeling en vermeerdering. De groep bestaat inmiddels uit: Botany, Brightbox, Innoveins, Innoveins Seed Solutions en Exploras. Botany heeft zich, sinds 2003, ontwikkeld als dé kennis- en ontwikkelpartner op het gebied van plantfysiologie, plantgezondheid en teelttechniek. Door te investeren en innoveren in nieuwe technologieën en het leveren van betrouwbare data streeft Botany ernaar de tuinbouwketen verder te brengen.
De flexibele marketingafdeling
Om klanten en andere belanghebbenden te informeren en mee te nemen in deze (bedrijfs)ontwikkelingen werd invulling gegeven aan marketingactiviteiten. Botany koos ervoor om INOVA in te schakelen als flexibel marketingteam. Gezamenlijk werd een traject uitgestippeld: van het bepalen van strategie en propositie, tot het bepalen van de middelenmix en uitstraling. Door het uitbesteden van marketing wordt bij Botany specialistische kennis en kunde ingezet wanneer dat nodig is.
Focus door marketingstrategie en creatief concept
Het traject werd gestart met het gezamenlijk bepalen van de marketingstrategie en propositie. Wat past bij Botany en de ontwikkelingen die spelen binnen de sector? En hoe zien onze klanten ons? Dit vormde de basis voor het plan van aanpak met concrete marketingactiviteiten en in te zetten middelen. De marketingrichting werd tot uiting gebracht middels een creatief concept: 'keep knowledge growing' en een upgrade van het logo en de huisstijl. Belangrijke uitgangspunten waren het internationale karakter en de andere bedrijven die onderdeel uitmaken van de Botany Group.
Samenwerken op locatie
Vanuit het plan van aanpak begonnen we met het inrichten van een aantal nieuwe middelen. Andere middelen kregen een upgrade. Wekelijks worden doorlopende activiteiten uitgevoerd met één marketingadviseur als aanspreekpunt op locatie. Denk hierbij aan het posten van social media content, het versturen van interne- en externe nieuwsbrieven, het opzetten van landingspagina's en ondersteunen van het sales team. Het samenwerken op locatie bij Botany zorgt voor een goed gevoel bij de organisatie en heldere communicatie. Daar waar nodig schakelt de marketingadviseur met andere specialisten van teamINOVA.
"TeamINOVA weet van aanpakken. Zij zijn voor ons als particulier onderzoeksbedrijf de ideale sparringspartner om alle (groene) innovaties te vertalen richting onze klanten." Maarten Vliex - Botany Group.
Doelen voor de toekomst
De richting van de organisatie en de bedrijfsdoelstellingen worden gedeeld met de marketingadviseur. Deze doelen vormen de basis voor het jaarlijkse marketingplan. Een plan met concrete marketingactiviteiten die aanvullend kunnen zijn op de doorlopende activiteiten óf specifieke projecten die vervolgens als team, volgens planning, worden uitgevoerd.