Personal branding als motor van inbound marketing
Door Angeliek KoopmansEen aantal bedrijven zijn er al mee bezig. Anderen willen ermee van start gaan. Inbound marketing. Wat is het precies? Hoe ga je hiermee van start? En hoe kan personal branding hierin een belangrijke rol spelen?
Pull-strategie
Bij inbound (letterlijk; binnenkomend) marketing ligt de nadruk op het aantrekken van de doelgroep op een ongedwongen manier met als doel het genereren van (terugkerende) leads en klanten. In tegenstelling tot outbound (letterlijk; uitgaand) marketing, denk aan reclames die je moet afkijken voorafgaand aan YouTube videootjes, is inbound marketing een pull-strategie, waarbij het aanbieden van de juiste informatie op het juiste moment, en op de juiste plek van belang is. Op deze manier verdien je aandacht in plaats van dat je het koopt. Als organisatie ga je letterlijk in de schoenen staan van de doelgroep. Dit doe je door het beantwoorden van vragen van de doelgroep in iedere fase van het aankoopproces.
Aan de slag
Formeer intern een inbound marketing team. Het advies is om in dit team vooral mensen aan te haken die klantcontact hebben; denk aan Sales, Marketing en Support. Breng samen met het team de buyer persona’s (doelgroepen) en de bijbehorende klantreis in kaart. Door dit in kaart te brengen wordt inzichtelijk welke wensen, vragen, drijfveren de buyer persona’s hebben en welke stappen zij zetten om tot een oplossing van het ‘probleem’ te komen. Als dit in kaart is, schrijf je alle mogelijke vragen op waarnaar de persona’s op zoek gaan en vanuit daar ga je content schrijven die bij voorkeur ook nog eens SEO-proof zijn.
Personal branding als contentgenerator
Het schrijven van relevante content is een belangrijke factor binnen het inbound marketing principe. Vaak zie je dat de marketingcommunicatieafdeling, contentmarketeers, aan de slag gaan met content genereren. Dit kost vaak onnodig veel tijd, daar zij de specialistische kennis niet in huis hebben en deze gaan halen bij collega’s. Bovendien komt de content ook minder ‘authentiek’ over. Het idee is om juist de specialisten met kennis over de betreffende producten en diensten de motor van de contentgeneratie te laten zijn. Zij weten als geen ander het juiste antwoord te geven op vragen die er leven bij de doelgroep. De specialisten maken het verschil door het online delen van deze kennis en passie, bijvoorbeeld door middel van een blog. Dit heeft bovendien een win-winsituatie; de specialist zet hiermee zichzelf als specialist op de kaart (personal branding) en indirect ook de organisatie. Hiermee wordt personal branding de contentgenerator van de organisatie.
Tip
Start met een team specialisten die early adopters (degene die open staan om snel nieuwigheden te aanvaarden) en enthousiastelingen zijn. Als anderen zien dat het werkt, raken ze enthousiast en willen ze ook aanhaken. Deze early adopters zijn tevens onderdeel van je inbound marketing team.
Hulp nodig?
Bel of mail mij gerust.
E: angeliek@teaminova.nl
T: 085 484 1200