Case: we are Rabobank (Medicidesk)
Door Angeliek KoopmansDe Rabo Medicidesk adviseert professionals in loondienst en zelfstandigen uit de medische wereld op financieel vlak, waardoor zij zich op de gezondheid van mensen kunnen richten. In Limburg zijn er vijf Medicidesks verdeeld over 6 locaties. Aangezien de zorgsector een speerpunt is van de Rabobank en ze deze sector willen helpen om toegankelijk en betaalbaar te blijven, was de vraag om de Rabo Medicidesk in Limburg sterker te profileren. INOVA werd als flexibel marketingcommunicatieteam ingezet. Zo werd ik als marketingcommunicatie adviseur 3 dagen ‘gedetacheerd’. Naast het positioneren van de Rabo Medicidesk, was ik ook betrokken bij de totstandkoming van de Rabobank Limburg campagne en ondersteunde ik het marketingcommunicatieteam van Rabobank Zuid-Limburg West (Sittard-Maastricht).
Growing a better world together
De Rabobank, ook in Limburg, werkt elke dag aan een betere en duurzamere wereld samen met leden, klanten en stakeholders. Denk aan thema’s als o.a. innovatie, circulariteit, duurzaamheid en ook zorgvernieuwing. Kortom: Growing a better world together. Om deze positionering in Limburg te laden en concreet te maken voor klanten en leden hebben we met een marketingcommunicatieteam in Limburg op verschillende specialismen de handen in elkaar geslagen. Ook de Rabo Medicidesk was een thema binnen de Limburg positionering. Samen hebben verschillende klantcases tot uiting gebracht, waarbij de klant vertelt over de samenwerking met de Rabobank. Uiteraard hebben we dit eerst intern afgetrapt, waarna de externe communicatie volgde. We zaten op de helft van de externe communicatie, die 12 weken zou duren, toen het coronavirus in NL uitbrak met als gevolg dat de campagne (tijdelijk) werd stilgelegd. Bekijk de site www.rabobank.nl/limburg voor de klantcases en voor meer informatie over de Rabo Medicidesk. Voor elk specialisme/thema hebben we samen met TeamINOVA infographics gecreëerd. Ook deze staan op de site.
Positionering Rabo Medicidesk
Parallel lopend aan het opzetten van de Limburg Campagne heb ik een positioneringsplan geschreven voor de Rabo Medicidesk. Zo heb ik samen met een team de WHY-HOW-WHAT (golden circle) geformuleerd, persona’s (huisartsen, fysio, medische specialisten en tandartsen) uitgewerkt en strategie bepaald. In navolging daarvan werd met TeamINOVA de identiteit en strategie door vertaald naar het visueel concept. Ambassadeurs worden ingezet en is persoonlijke en eenduidige communicatie het uitgangspunt. De ambassadeurs hebben tenslotte positieve ervaringen met de Rabo Medicidesk. Maar waar zit ‘m dat dan in? Wat maakt de ervaring positief? Die ‘plussen’ worden verspreid middels online – en offline communicatiemiddelen i.c.m. beelden van de ambassadeurs. Aangezien deze medisch georiënteerde doelgroep persoonlijke aandacht, ‘ontzorgt willen worden’ op financieel vlak en kennis op prijs stellen, worden de Rabo Medicidesk specialisten op persoonlijke wijze gepositioneerd.
We are Rabobank
Voor 9 maanden, ben ik als marketingcommunicatieadviseur, ‘gedetacheerd’ geweest. Vanaf vorige maand (1 mei) zijn de werkzaamheden, o.a. uitrol van de positionering, weer door marketingcommunicatie van de Rabobank zelf opgepakt. Bij INOVA geloven we in flexibiliteit om maximaal resultaat te behalen. Of dit nu tijdelijk inhouse is of op projectbasis vanuit ons eigen kantoor. TeamINOVA blijft als flexibel marketingcommunicatieteam actief betrokken bij de Rabobank. Zo zijn we op dit moment bezig met uitwerkingen rondom het concept Rabo clubsuppport 2020, diverse video’s voor de 'Ik Doe Met Je Mee’ campagne en een project rondom de Woon Innovatie Manager.
Ook hulp nodig op marketingcommunicatievlak?
Dat kan! Het flexibel marketingcommunicatieteam van INOVA neemt graag de volledige marketingcommunicatie uit handen en worden je collega óf zijn het verlengstuk van je huidige organisatie.
Neem gerust contact met ons op via 085 484 1200.