Storytelling in interne en externe communicatie
Door Michelle SwinkelsHet verbinden van medewerkers en je doelgroep met het bedrijfsverhaal
Het creëren van een sterke positionering van je organisatie is vandaag de dag van essentieel belang. Een bedrijfscultuur die de missie, visie en waarden van een organisatie belichaamt, gaat verder dan alleen beleidsregels en procedures. Het draait om het inspireren van medewerkers, het cultiveren van betrokkenheid en het vormgeven van een gedeelde identiteit. In dit blog laat ik je zien dat het gebruik van verhalen een krachtig middel is om dit te realiseren.
Op zoek naar het merkverhaal
Bij INOVA begrijpen we de impact van verhalen op bedrijfscultuur. We begeleiden organisaties om hun merkidentiteit te vinden, die verder gaat dan producten en diensten. Het gaat om de emotionele connectie, de ‘waarom’, die medewerkers en de doelgroep aanspreekt op een persoonlijk niveau. Tijdens onze positioneringsessies gaan we samen de ‘why’ van jouw organisatie ontdekken – de dieperliggende betekenis die je onderscheidt. De sessies zijn ontworpen om het unieke verhaal van een organisatie te vinden en dit te weven in de vezels van hun cultuur.
Ideeën tastbaar maken
Verhalen zijn inherent aan de menselijke ervaring. Ze hebben het vermogen om complexe ideeën en abstracte concepten toegankelijk te maken voor iedereen binnen een organisatie of doelgroep. Door storytelling toe te passen om de missie en visie van een organisatie te communiceren, worden abstracte concepten en ideeën tastbaar.
Met een eigen verhaal kun je als merk een unieke identiteit en persoonlijkheid creëren waarmee je je kan onderscheiden in een competitieve markt. Een goed verteld verhaal geeft context aan de missie, visie en waarden van je organisatie. En die onderwerpen worden steeds belangrijker voor mensen, omdat het betekenis geeft aan een merk en hen helpt zich ermee te identificeren. Jouw unieke merkverhaal creëert een emotionele connectie, bouwt geloofwaardigheid en transparantie op, bevordert herkenbaarheid en speelt een rol in de besluitvorming van klanten. Een goed merkverhaal maakt van een merk meer dan alleen een product of dienst, met een goed verhaal maak je echt een blijvende impact op je doelgroep(en).
Een levendige bedrijfscultuur creëren
Een goed merkverhaal kan een persoonlijk element naar voren brengen dat medewerkers meeneemt in een (gezamenlijk) avontuur. Het biedt medewerkers bijvoorbeeld een kijkje in de oorsprong en de ambitie van de organisatie en brengt deze tot leven. Zoals het verhaal van de oprichters, de uitdagingen die ze hebben overwonnen of hun visie voor de toekomst. Dit creëert een gevoel van betrokkenheid en geeft medewerkers het gevoel dat ze echt deel uit maken van de organisatie en van een groter geheel.
Storytelling is een krachtig hulpmiddel om je te helpen een levendige bedrijfscultuur te creëren en zorgt voor een diepere verbinding. Een merkverhaal vertalen we uiteindelijk naar een heldere boodschap en een interne communicatiestrategie zodat het verhaal tot leven komt bij medewerkers. Zo groeien niet alleen organisaties, maar ook de mensen die er deel van uitmaken.
Benieuwd hoe wij voor jouw organisatie een sterk merkverhaal kunnen neerzetten? Neem dan contact op via: https://www.teaminova.nl/contact