Het belang van online aanwezigheid voor horecaondernemingen
Door Wies CuppenIn de digitale tijd waar we in leven is een sterke online aanwezigheid essentieel geworden voor jouw horecaonderneming. De ontwikkelingen in de horecabranche gaan snel, zijn uitdagend en de markt wordt competitiever. In deze blog neem ik je mee hoe jij de zichtbaarheid van jouw zaak kunt vergroten, nieuwe gasten kunt aantrekken en gasten kunt binden. Want zeg nou zelf, blije gasten en een volle zaak daar worden we allemaal vrolijk van!
Consistente branding
Een goede branding is de basis van je concept. Waar sta jij voor als horecaondernemer? Hoe wil je overkomen? Wat onderscheidt jou van concurrenten? Een heldere kijk hierop is essentieel voor het opbouwen van herkenbaarheid en het vergroten van het merkimago. Koppel deze kern aan een krachtig en eigen creatief concept en leef dit te alle tijde na. Zorg dat je huisstijl zowel in je zaak als online consistent gebruikt wordt. Alleen zo creëer je een samenhangende merkervaring voor gasten.
Actieve social media-kanalen
Je social media kanalen zijn het online visitekaartje van jouw zaak. Het is belangrijk om je kanaal af te stemmen op de doelgroep die jouw horecazaak bezoekt of wilt dat jouw zaak gaat bezoeken. Heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid om banqueting voor zakelijke gasten te organiseren? Maak dan zeker gebruik van LinkedIn. Ligt je focus vooral op een fijne restaurantbeleving met smaakvol eten? Verspreid sfeer verhogende content via Instagram en Facebook. Ben jij expert in take-away en heb je een toffe trend? Vermoedelijk is jouw content perfect voor TikTok. De een sluit het andere niet uit en het gebruik van diverse kanalen is zeker aan te bevelen.
Het is belangrijk dat je frequent bent in je plaatsingen. Ben niet bang om te veel te plaatsen, je doelgroep krijgt nooit alles te zien. Zorg dat hetgeen dat je plaatst wel relevant is en blijft. En bovenal blijf bij je persoonlijke brand!
Een overzichtelijke website & reserveringssysteem
Naast social media is je website een van de eerste contactmomenten die jouw potentiële gast met jou horecazaak heeft, de eerste indruk moet dus goed zijn. De gast wil zich oriënteren, een gevoel krijgen bij de sfeer in de zaak, de menuopties bekijken en zal dan overwegen een reservering te maken. Zorg daarom voor een gebruiksvriendelijke website met de juiste informatie zoals menuweergave, openingstijden, contactinformatie en sfeerbeelden. En vergemakkelijk het reserveringsproces voor jezelf en de gast met een online reserveringssysteem.
Naast dat je website door je gasten gebruikt wordt, kan deze ook van enorme toegevoegde waarde zijn bij de werving van nieuwe medewerkers. Zo zijn een overzichtelijke vacature pagina, eenvoudig sollicitatie proces (zeker in het geval van hulpkrachten) en een goed beeld van de werksfeer de basis elementen om jouw internal branding een gezicht te geven.
Meer weten over hoe jij als werkgever een sterk internal brand neerzet? Lees dan deze blog deze blog van mijn collega Zoë!
Betrouwbaar recensieplatform
Online recensieplatforms zoals TripAdvisor, Yelp en Google Reviews zijn tools waar potentiële gasten kijken voordat ze besluiten jouw horecagelegenheid te bezoeken. Positieve recensies zijn cruciaal voor het opbouwen van vertrouwen. Mensen zijn namelijk geneigd andere na te doen, sociale zekerheid, dus als ze veel positieve recensies lezen zullen ze eerder jouw zaak bezoeken. Naast dat jij en je team er alles aan doen om de gast een optimale gastbeleving neer te zetten, kan je het achterlaten van een recensie motiveren door het doelgericht te vragen, tafelkaartjes te plaatsen of zelfs een beloning er tegen over te zetten.
Benieuwd hoe de INOVA Roadmap de online aanwezigheid van jouw onderneming vergroot?
Ik nodig je graag uit voor een kennismaking! Dan gaan we samen in gesprek over de marketingvraagstukken binnen jouw organisatie. Je kan contact opnemen via het contactformulier.