INOVA en foodservice: hoe helpen wij klanten met hun online strategie?
Door Ellie Lalieu-GommansFabrikanten in de foodservice sector hebben vaak weinig grip op de bedrijven die hun producten bij de diverse grossiers bestellen. Een goede manier om hier (enigszins) grip op te krijgen is de inzet van digital marketing. Van leadgeneratie tot website en, niet te vergeten, het automatiseren van het gehele proces tot en met een CRM systeem. Maar hoe doen we dit nu eigenlijk?
Doelgericht plan
Als organisatie wil je stappen maken op het gebied van online, maar wat nu? Daarvoor heb je eerst een doelgericht plan nodig dat resultaat én toekomst heeft. Om dit te bereiken werken we met onze eigen INOVA Roadmap of krijgen we hulp van Group7 (voor de foodservice sector). Vanuit een plan weten we o.a. wat de doelen zijn, op wie de focus ligt en gaan we over tot uitvoering. Dit start bij een stuk (re)branding/concepting tot uitwerking van concrete middelen.
Bereik eindklanten die je via sales nog niet kent
Vanuit het salesteam bereik je een groep grote(re) klanten (A-klanten). Die worden bezocht en die ken je. Daaronder bevindt zich nog een grote groep B en C klanten die minder groot zijn, maar desondanks niet minder belangrijk. Een relevant en centraal middel om dit publiek te bereiken is via je website. Binnen de foodservice sector komt ruim 50% (en soms nog vele malen hoger) van de bezoekers via Google (SEO). Eenmaal op je website is het zaak ze relevante content aan te bieden met focus op conversie. Uit het voortraject heb je helder welke content relevant is voor wie. Door te triggeren met nieuwsbriefinschrijvingen, whitepaper downloads en sample aanvragen genereer je vervolgens leads.
Naast de website genereer je leads op diverse manieren, afhankelijk van je productgroep, doelstellingen en doelgroepen. Denk hierbij aan social, inbound marketing, SEA, display of partnercampagnes.
Je leads verzameld en dan?
Leads opvolgen doe je op diverse manieren. De eerste stap is het kwalificeren van leads. Dit wordt vaak nog handmatig gedaan, maar handige tools zoals Datlinq helpen je hierbij en bieden de mogelijkheid om dit proces volledig te automatiseren. De A-klanten draag je (geautomatiseerd) over aan sales. De andere klanten warm je op door bijvoorbeeld e-mailmarketing (leadnurturing).
Beheer(s) je salesfunnel
Om met zowel je sales- als marketingteam grip te houden op je salesfunnel is het automatiseren van het hele proces belangrijk. Zorg dat je systemen aan elkaar gekoppeld zijn met idealiter je CRM systeem als centraal middelpunt.
Meten, analyseren en optimaliseren!
Aan het begin van ieder traject (kort of lang ) stel je doelen en focuspunten. Het is belangrijk om te blijven meten, analyseren en optimaliseren. Dit begint bij het analyseren van je websitebezoekers, maar het gaat verder dan dat. Hoeveel leads zijn er via de website binnengekomen en op welke manier? Welke hiervan zijn benaderd door sales? Wat heeft dit opgeleverd? Hoe presteren de emailmarketingcampagnes? Waar in de funnel zitten mijn leads? Aan de hand van deze antwoorden optimaliseer je het proces en wordt je online marketing inzet succesvol(ler)!