Het belang van digitale marketing in de foodservice - 10 redenen
Door Ellie Lalieu-GommansProducten laten floreren én online schitteren vraagt tegenwoordig nogal wat. Vaak komt het er op neer dat bedrijven wel een website hebben en social media inzetten. Mondjesmaat wordt gewerkt aan online activatie, maar weinig conversiegericht. Op online marketingvlak loopt de B2B foodservice (net zoals de gehele B2B sector) vaak nog een stuk achter op de B2C sector. Een gemiste kans als je het mij vraagt!
Waarom online? 10 redenen:
In deze blog beschrijf ik daarom 10 redenen waarom de B2B sector (met name de foodsector) online marketing actiever moet inzetten.
1. Merk awareness/branding
Hoewel veel merken ook een retail brand hebben dat zeer bekend is en waar ook volop aandacht aan wordt gegeven, blijft het ‘branden’ van het professionele merk toch vaak achter. Door gebruik te maken van de juiste digitale kanalen en tools, maak je juist het merk online zichtbaar, want ook de horecaprofessional oriënteert zich veelvuldig online. Google is de meest primaire bron die door horecaprofessionals ingezet wordt.2. 360 graden campagnes creëren
Een 360 graden campagne is een campagne waarbij je een thema uitrolt over zowel online en offline middelen. Achterliggend idee is dat je de kracht van herhaling gebruikt en mensen raakt met je boodschap. Idealiter bouw je campagnes op middels het SEE (gericht op branding), THINK (gericht op inspiratie) en DO (gericht op activatie) model. Per fase (see-think-do) werk je met een 360 graden strategie.3. Bereiken van nieuwe klanten/leads
Door samen te werken met de afdeling sales heb je vaak goed zicht op een groot deel van de markt en kun je een groep klanten die ook geregeld bezocht worden bereiken. Online bereik je een nieuwe groep: potentieel interessante klanten (prospects), maar niet altijd groot genoeg om te bezoeken. Desondanks toch heel relevant. Je wilt ze warm maken voor jouw producten, zodat ze deze bij de grossier bestellen en herhaalbestellingen gaan doen. Wat je met traditionele marketing niet bereikt is het genereren van deze relevante, geïnteresseerde leads. Zet de juiste conversie-elementen in en stimuleer website bezoekers om gegevens achter te laten. Waar je nu vaak niet weet wie je product koopt, krijg je zo inzicht in je klanten. Tools kunnen helpen bij het herkennen van de online klant, zodat je ziet welke organisatie je website heeft bekeken (een voorbeeld hiervan is Datlinq of Leadinfo).4. Tijd overhouden voor andere zaken d.m.v. marketing automation
Marketing automation oftewel: het automatiseren van je marketingactiviteiten is een belangrijke reden voor de inzet van digitale marketing. Door je online marketing te automatiseren kun je tijd besteden aan nieuwe activiteiten en kansen.5. Targetten van de doelgroep
We lopen allemaal iedere dag rond met onze smartphone, zijn inmiddels gewend om de thermostaat op afstand in te stellen en sociale media zijn niet meer weg te denken uit ons leven. Ook de horecaprofessional (van ondernemer tot kok) is dagelijks online. Via social media en in-app advertising target je direct op deze doelgroep. Ook Google gaat zich in 2021 meer toespitsen op de zakelijke doelgroepen (waaronder foodprofessionals).6. Een groot bereik tegen relatief lage kosten
Online bereik je snel een grote groep prospects tegen relatief lage kosten en met minder tijdsinspanning (ook de uren tellen immers).7. Efficiënt en snel
Je zet een campagne in, test of het werkt en stelt daarna ook net zo makkelijk weer snel bij. Als het niet werkt stop je de campagne en kies je een nieuwe strategie met een andere insteek. Als het wel werkt, dan bouw je daar op voort in opvolgende campagnes. Je leert, stuurt bij en pakt door.
8. Meetbaarheid
Het grote voordeel van online is dat je vrijwel alles kunt meten. Hoeveel mensen zien de campagne? Hoeveel mensen klikken door? Welke ‘touchpoints’ raken ze onderweg? Hoeveel conversies komen daar uit voort? Wie schrijft zich in voor mijn nieuwsbrief? Hoe gedraagt men zich in de opvolgende emailreeks. Door de inzet van ‘slimmigheden’ weet je dus precies wat een campagne je oplevert. 9. Concurrentie voor blijven
In de B2B (foodservice) sector is online marketing voor veel bedrijven nog geen dagelijks onderdeel van de middelenmix. Terwijl het je wel veel voordelen oplevert als je het goed aanpakt. Ga er nu mee aan de slag, want dan ben je nog uniek en kun je nog veel potentiële klanten voor je winnen.10. Inspelen op de actualiteit
Offline campagnes kennen vaak een aanlooptraject van meerdere weken of langer. Online campagnes daarentegen tuig je binnen een dag op. Spelen er actualiteiten of lanceert je concurrent een vergelijkbaar product? Online speel je hier snel op in.Wil je meer weten over digitale marketing en wat dit voor jou kan betekenen?
Neem contact met ons op. Bel of mail mij gerust via 085 4841200 of ellie@teaminova.nl