Hoe online marketing succesvol toepassen op een verblijfstoerist ?

Door

De zon komt er weer aan. En daarmee komen de maanden van weekendtrips en vakanties er weer aan.
De vraag in de titel van dit artikel werd me afgelopen week gesteld door een regionaal overkoepelend toeristisch initiatief alsmede door een horeca-ondernemer. Voor beiden is het doel hetzelfde: het bereiken van de regionale verblijfstoerist met dagrecreatie en horeca.

Graag deel ik mijn bevindingen, zoals gedeeld met het toeristisch platform :

Strategie
Als nieuw online initiatief is het een intensieve en kostbare weg om te winnen van gevestigde partijen zoals Tripadvisor, Booking, Visit Noord Limburg etc. Bovendien kost het tijd. We gaan daarom vooral bestaande partijen met opgebouwde data en zichtplekken gebruiken om direct en indirect zichtbaar te zijn. Echter een goed basisplatform/website is belangrijk om te kunnen converteren, te meten en te analyseren. Deze moet er dus komen.


Tactiek
- Direct zichtbaar zijn op platformen die de verblijfstoerist bereiken
- Direct zichtbaar zijn door indirect gebruik te maken van de platformen die de verblijfstoerist inzetten.
- In deze campagnes maken we gebruik van opvolgende targetting in drie fases van een buyer journey proces.- Dit doen we campagnematig, omdat deelnemers van het platform zoeken naar campagnematige acties. Tevens is dit ook de manier om tijdelijk, relevant beter zichtbaar te zijn dan de gevestigde partijen.


Uitvoering
We gaan de verblijfstoerist binnen een straal van X-kilometer online targetten en van onze campagneboodschap voorzien middels:

- Google Adwords : Toerist gaat zoeken in google (gerelateerde) sites en dan gevonden worden.
- Google Display : Toerist krijg visuals/video’s getoond n.a.v. aanwezigheid in deze regio.
- Google Display Retargetting : Toerist krijgt visuals/video’s getoond nadat ze een bezoek hebben gebracht aan onze site of sites van concollega’s in de direct regio
- Google Places : Toerist krijgt (geoptimaliseerde) Google Places – Mijn Bedrijf pagina te zien bij lokale zoekacties (alsmede in Google Maps bij navigeren)
- Meta advertising (FB & Insta) : Toerist (lokaal aanwezig) krijgt advertorials/visuals op basis van doelgroepselectie of vergelijkbare doelgroepen (look a like audiences via mailcontacten)
- LinkedIn advertising : tonen van advertorials/visuals op basis van doelgroepselectie of vergelijkbare doelgroepen (look a like audiences via mailcontacten)
- Tiktok advertising : Toerist krijgt lokaal en op doelgroepselectie visuals getoond.
- Youtube advertising : Toerist krijgt lokaal en op doelgroepselectie visuals getoond.

Portals advertising (en gelieerde socials) zoals :
- Tripadvisor
- Dagjeweg.nl
- TheFork
- Eet.nu
- Lokale platforms zoals Visit Noord Limburg etc.
- etc.

Hoe doelgericht kun je targetten ?
Dat is per kanaal anders. Voorbeelden zijn :
- Straal
- Demografische kenmerken
- Interessegebieden
- Tijdstippen
- Look a like audiences (middels mailadressen vormt het kanaal een doelgroep definitie)
- Websitebezoeken

De meeste vormen hierin zijn iedereen bekend. Alleen “Look a like audiences” en “websitebezoekers (je eigen website en concurrenten)” zijn nog relatief onbekend. Mochten hierover vragen zijn dan nemen we je uiteraard graag mee in de mogelijkheden.

Op welke fase in de customer journey spelen we in met deze online campagnes?
- Aandachtsfase : Aandacht vragen we middels de campagne. De toerist is vandaag oriënterende en beslissend. Gezien worden is aandacht hebben.
- Afwegingsfase : Worden we gezien, dan direct een boodschap voor de afweging meenemen: “Heb jij het leukste uitje in de regio … al gedaan ?” Samen met de actiefase het belangrijkste om de boodschap op te formuleren.
- Actiefase : De keuze wordt snel gemaakt. Het is immers voor vandaag of morgen. Dus welk voorstel doen we : “Boek nu en ben gegarandeerd van een goede plek”.
- Service : Retargetting op iemand waarmee interactie is geweest. “Leuk dat je komt! Heb je ook ons aanbod voor een diner gezien?”
- Loyaliteit : We kiezen ervoor om dit te laten lopen via de deelnemers (recreatie- en horecaondernemers). Tevens bouwen we wel onze eigen doelgroeprelevantie en campagne-optimalisatie op.


Het toeristisch platform heeft handen en voeten om zelf aan de slag te gaan en een plan uit te werken om substantieel online aanwezig te zijn en online het onderscheid te maken. Jij ook ?

INOVA gelooft in flexibele marketingcommunicatie. Inzet van één of meerdere specialisten vanuit verschillende disciplines op basis van de vraag die er op dat moment ligt. We werken volgens de unieke INOVA-roadmap aan gestelde doelen. Dat maakt jou en ons onderscheidend. Want hey… we are you.