AI organisaties in de praktijk bij MKB organisaties

Door

Artificial Intelligence is HOT. Maar wat is AI? Daar krijgen we met zijn allen steeds beter een beeld van. Maar dan… wat kunnen we ermee in onze organisatie. Waar zit de kans?

Hierbij enkele praktijkvoorbeelden. Enkele kwamen ter sprake op ons “We inspire You” event van vorige week. Enkele zijn projectvoorbeelden waar we momenteel aan werken.

Praktijkvoorbeelden:

- Tracey - Customer Service toepassing
Tracey (by Sendcloud) volgt pakketten vanuit een e-commerce aankoop van vele koeriersdiensten. Door historische data te combineren met weersvoorspellingen en actualiteiten in een land voorspellen ze afwijkingen en deze communiceren ze pro-actief naar jou als eindklant. Het pro-actief constateren en communiceren zorgt voor een forste besparing op de omvang van een customer service afdeling.

- HWG – Productassortiment optimaliseren
HWG maakt gebruik van een combinatie van BI en AI om helder te krijgen welk productaanbod (merken) ze het beste kunnen voeren in hun e-commerce business. Presteert een merk qua verkoop minder, dan is de logische marketing keuze: uit faseren. Echter zijn er meer dimensies belangrijk om een goede keuze te maken. Bijvoorbeeld: concurrentieanalyse, prijsstelling, inkoopvoorwaarden en marktsentiment. Deze dimensies in kaart brengen per productcategorie of -merk geeft real-time inzichten die je zelf nooit had kunnen maken. Zo worden businesskeuzes onderbouwd en doelgericht i.p.v. gut-feeling.

- Easygreen – Voorspellende waarde voor maximalisatie opbrengst uit zonnepanelen
Hoe gaat je zonnepanelenpark maximaal renderen? Daarvoor is het handig om te voorspellen wat de opbrengst gaat zijn, maar ook wanneer je het beste onderhoud en schoonmaak kunt doen. Real time data, gecombineerd met voorspellende informatie en slimme tips. Bijvoorbeeld wanneer je het beste onderhoud en schoonmaak kan plegen om het rendement maximaal te houden.


- Proteion – Laagdrempelig werven van kandidaten in de arbeidsmarkt
Een “conversational AI Chatbot” zorgt ervoor dat sollicitanten, in dit geval jongeren, op basis van open vragen antwoord krijgen op al hun vragen. Op deze manier wordt er op een laagdrempelige manier contact gelegd en de sollicitant centraal gezet (niet de vacature of zijn gegevens). Op deze manier vervulden we een arbeidsmarktcampagne gericht op bijbanen in de zomer van 2023 met meer dan 63 kandidaten.

- RSC – Oprecht werven van kandidaten in de arbeidsmarkt
We implementeren momenteel een open AI tool in de werving van kandidaten. Middels deze tool wordt wederom de kandidaat centraal gesteld. Vragen zie zij hebben, zijn veelal breder dan de vacaturetekst. Denk aan : “Krijg ik voldoende vrijheid? ”, “Passen mijn waarden in de organisatie?”, “Met welk type persoon krijg ik te maken”, “Samenwerken vind ik belangrijk, wordt dat veel gedaan”, “Is er ruimte voor … ?”.

Door een OPEN AI te koppelen aan de waarden van de organisatie en tevens de openstaande vacatures (en mogelijk nog het personeelshandboek), krijgt de kandidaat antwoord op al zijn vragen. Oprecht, eerlijk en meest belangrijk : Anoniem. Pas als de kandidaat zelf overtuigd is van het leggen van contact, wordt deze informatie gedeeld.

- Viduro – kennis- en inspiratiesessie AI
Alle innovaties starten met een goed idee. Een idee dat meerwaarde oplevert en bij voorkeur eerst laagdrempelig toe te passen. Zo verzorgde mijn collega Pepijn een AI kennissessie voor Viduro. Kernvraag: Wat is AI en hoe zou het praktisch toegepast kunnen worden bij deze adviserende, dienstverlenende organisatie?

Hoe passen wij als INOVA AI toe ?


Er zijn inmiddels handige tools op de markt, die wij ook toepassen. Zo krijg je niet het eindresultaat, maar wordt er wel een basis gelegd, waar je mee aan de slag kan. Bijvoorbeeld :
- Beeldbewerking : Adobe Photoshop generative fill
- Genereren van (tussenbeelden voor video en 3d): Topaz Labs
- Beelden genereren : Midjourney
- Tekst : ChatGPT, Google Bard
- Development code : Github copilot

Starten met AI

Enige inspiratie opgedaan? Bovengenoemde voorbeelden zijn veelal erg pragmatisch en nog "klein" te noemen. Aan de andere kant is AI ook niet meer te vermijden. Het staat simpelweg nog niet bovenaan op de prioriteitenagenda. AI zal komende jaren echter meer en meer zijn intrede doen binnen het MKB en daarom goed om ermee te starten en de kansen en risico's te verkennen. Hebben jullie deze al in beeld? Een kennissessie zoals Viduro deze heeft gedaan, is een goede manier om hier een aftrap aan te geven.

INOVA gelooft in flexibele marketingcommunicatie. Inzet van één of meerdere specialisten vanuit verschillende disciplines op basis van de vraag die er op dat moment ligt. We werken volgens de unieke INOVA-roadmap aan gestelde doelen. Dat maakt jou en ons onderscheidend. Want hey… we are you.