Trends & ontwikkelingen 2024

Door

De wereld van data & development is constant in beweging. Ben jij je al bewust van welke tools interessant kunnen zijn voor jouw als organisatie in het nieuwe jaar? Onze developers Stan en Joost nemen je graag mee in de trends en ontwikkelingen voor 2024. Ze kijken door hun developers-bril naar ontwikkelingen in de markt én maatschappij. Zo zorgen ze ervoor dat je als klant up-to-date blijft.

Even een paar clichés over data en development op een rijtje:

  • Meten is weten
  • Data is Artificial Intelligence (AI)
  • Zonder data geen algoritmes

Dus, verzamel jij al data zoals klantinformatie, klantgedrag, omzetsnelheid, voorraadbeheer of logistieke processen? De gegevensstromen en -platforms die je al binnen handbereik kunt hebben, zijn:

  • Handleidingen, PDF-documenten, mailverkeer
  • CRM – customer relationship management
    Bijv. Salesforce, Teamleader Focus, Pipedrive, Monday sales CRM, Hubspot, Tribe CRM, etc.
  • ERP - Enterprise Resource Planning
    Bijv. AFAS, SAP, Exact, Visma, etc.
  • Analytics en Tag Manager
    Bijv. Google, Hotjar, Matomo, Piwik etc.
  • Dashboarding
    Bijv. Microsoft Power BI of Tableau
  • Search Engine Advertising (SEA)
    Wat geef je uit en hoeveel leads heb je hieruit ontvangen?

Bovenstaande gegevensstromen kunnen bijvoorbeeld voorspellingen doen over omzetsnelheden op basis van klantgedrag, medewerkers ontlasten door processen slimmer in te richten, of zelfs helpen bij het vinden van de juiste nieuwe medewerker. Zelfs het matchen van potentiële medewerkers kan worden verbeterd met behulp van relevante data.

Uiteraard kun je AI niet alleen met je eigen data voeden, maar ook met data van andere platformen. Denk bijvoorbeeld aan ChatGPT, maar ook informatie uit nieuws en ontwikkelingen. Hoe ver denk je dat AI gebeurtenissen in de maatschappij of natuur integreert in zijn algoritmes? Wellicht kan het binnenkort jouw verkoopvoorspellingen doen op basis van het weer, zoekgedrag of andere factoren.

Bekijk samen met ons wat AI voor jou kan betekenen, waardoor je straks vooroploopt. Groei mee met de mogelijkheden en maak gebruik van slimme tools.

Werving van personeel

Voor veel ondernemers is het vinden van geschikt personeel een uitdaging. De werklast neemt toe en het blijft lastig om de juiste kandidaat te vinden. Kunstmatige intelligentie (AI) biedt mogelijkheden om het wervingsproces slim te automatiseren, zodat je effectief kunt inspelen op je doelgroep Chatbots kunnen kandidaten op een toegankelijke manier met jou in contact brengen.

Uiteraard zijn er nog veel meer mogelijkheden waarbij AI een uitkomst biedt. Wij ondersteunen je daar graag bij.

Gebruik native apps neemt af

Het gebruik van native apps, dat wil zeggen applicaties die beschikbaar zijn via de app store, verschuift naar Progressive Web Apps (PWA). Deze verschuiving vindt plaats omdat steeds meer functionaliteiten mogelijk zijn binnen de browser. Een voorbeeld hiervan is iCollega, het online communicatiesysteem van Jumbo Panningen, dat onder andere notificaties gebruikt. Een PWA kan zowel als website als app worden gebruikt, wat betekent dat het slechts één keer hoeft te worden ontwikkeld. Dit resulteert in kostenbesparingen en maakt het eenvoudiger om alles up-to-date te houden. Bij native apps werkt dit anders, waardoor het voor ondernemers een behoorlijke kostenpost kan zijn om alles actueel te houden.

Hoe toegankelijk ben jij?

Misschien heb je er al van gehoord, de Europese toegankelijkheidswet. Deze richtlijn gaat van kracht op 28 juni 2025 en is opgesteld om eenheid te creëren vanwege uiteenlopende regelgeving binnen de EU. Een wake-up call als je het ons vraagt. Hoe toegankelijk zijn jouw website, app, interne platforms of zelfs brochures en folders voor bijvoorbeeld mensen met een beperking (slechtzienden, slechthorende, handicap, invalide), ouderen of analfabeten? Verbreed samen met ons de blik van jouw potentiële klanten én werknemers.

Heb je naar aanleiding van deze blog vragen? Of ben je geïnspireerd en wil je graag aan de slag? Onze developers staan graag voor je klaar.

INOVA gelooft in flexibele marketingcommunicatie. Inzet van één of meerdere specialisten vanuit verschillende disciplines op basis van de vraag die er op dat moment ligt. We werken volgens de unieke INOVA-roadmap aan gestelde doelen. Dat maakt jou en ons onderscheidend. Want hey… we are you.